Penger på statsbudsjettet til Vest-Agder-museets nye museum i Kristiansand

Arkitektfirma Helen & Hard: Nytt museumsbygg Odderøya, Kristiansand.
Nytt museumsbygg Odderøya, Kristiansand. Foto: Arkitektfirmaet Helen & Hard.

3. oktober 2024 kom kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery på besøk og bekjentgjorde at Vest-Agder-museet får de statlige midlene, 139 millioner, som skal til for å realisere det nye museumsbygget på Odderøya i Kristiansand.

– Nå kan vi gå i gang med å bygge Kristiansands og regionens kulturhistoriske storstue, sier direktør i Vest-Agder-museet John Olsen.

Jeg vil først benytte anledningen til å takke Jaffery for bevilgningen og takke alle de som har stått på for at dette skulle bli en realitet sier Olsen. Her har politikere både fra Kristiansand kommune, regionalt og nasjonalt brettet opp ermene. I tillegg til politikere fra Agder, har også nasjonale politikere fra andre deler av landet støtte opp om prosjektet og prioritert det hos sine partier. Dette er utrolig stort – og utrolig gledelig!

Jeg vil også rette en stor takk til lokale stiftelser, fond og banker som vesentlig har bidratt til finansieringen og gjort at den lokale og regionale finansieringen kom på plass, sier Olsen. Cultiva er den største bidragsyteren av disse, i tillegg til Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør, Sparebankstiftelsen SR-bank og Spareskillingsbanken.

Først ute med sin andel av finansieringen var Agder fylkeskommune allerede i 2019. Kristiansand kommune er med både som tilskuddsgiver og stiller med tomt til bygget.

Jeg opplever at både politikere, administrasjon, næringsliv og de ulike stiftelsene har fremsnakket prosjektet og hva dette vil bety for byen. For Vest-Agder-museets del føles det godt å skulle fronte et prosjekt som har så bred støtte.

Det nye museumsbygget skal ligge i Nodeviga på Odderøya i Kristiansand. Bygget skal inneholde formidlings og utstillingslokaler for å formidle Kristiansands- og regionens historie – og den maritime historien. I tillegg vil bygget ikke minst gi oss arealer til skiftende utstillinger.

– Dette er det største prosjektet på kulturministerens budsjett, sier kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery til Fædrelandsvennen.

Bilde av John Olsen, Gro-Anita Mykjåland, Kari Henriksen og kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery.
John Olsen, Direktør Vest-Agder-museet, Gro-Anita Mykjåland, representant for Senterpartiet på Stortinget, Kari Henriksen, representant for AP på Stortinget og og kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery (Ap).
Les mer om hva det nye museet på Odderøya skal inneholde.
Illustrasjon av museumsbygget i Nodeviga, Odderøya, Kristiansand. Foto: Helen & Hard.
Museumsbygg Odderøya båthall - Foto Helen & Hard.
«Båthallen» i det nye museumsbygget. Foto: Helen & Hard.