Sørlendingene som gikk i tysk tjeneste – Foredrag i Odderøya museumshavn

30. mai kl 00:00-20:30 | Nodeviga
Tysk propagandaplakat.

Under andre verdenskrig gikk mange nordmenn frivillig i tjeneste for den tyske okkupasjonsmakten. 30. mai kommer Eirik Veum til Vest-Agder-museet og Odderøya museumshavn for å fortelle om Sørlendingene som gikk i tjeneste for fienden.

De som vervet seg som frontkjempere i Waffen-SS, arbeidet som angivere, tolker og infiltratører i det tyske sikkerhetspolitiet eller jaktet på medlemmer av motstandsgruppene i tjeneste for det forhatte Statspolitiet.

Mange av dem kom fra Sørlandet.

Etter krigen ble de dømt for sitt landssvik.

Hvem var disse menneskene? Hva var de egentlig med på? Hvorfor havnet de i tjeneste for fienden?

Når: Torsdag 30. mai 2024 kl. 19 i Odderøya museumshavn, Nodeviga, Kristiansand. Dørene åpner kl. 18.30.
Billetter kr. 50,- (gratis med Vest-Agder-museets årskort)

Foredraget er fulltegnet.

Eirik Veum har jobbet over 20 år som NRK-journalist og arbeider nå for Politiets sikkerhetstjeneste (PST). Som forfatter har han skrevet mye om norsk krigshistorie, deriblant bøkene «Deres ære var troskap», «Nådeløse nordmenn» og «De kalte dem rottejegere».

Praktisk info: Det er ikke parkering i Nodeviga. Vi anbefaler å bruker Kildens parkeringshus som ligger en 5 minutters spasertur unna.

Tysk propagandaplakat.