Håndverkerkafé i Kristiansand 2018
Er du interessert i gamle håndverksteknikker og lokal byggeskikk? Vi du lære mer og utveksle kunnskap om gamle håndverksteknikker, lokal byggeskikk eller oppussing av eldre hus?
Er du interessert i gamle håndverksteknikker og lokal byggeskikk? Vi du lære mer og utveksle kunnskap om gamle håndverksteknikker, lokal byggeskikk eller oppussing av eldre hus?
I juli 1891 ble 250-årsjubileet for Kristiansand by behørig feiret. Kong Oscar II skulle komme og samtidig ta det første spadestikket for arbeidet med en ny jernbanelinje. Til seremonien ble det laget en spesielt utsmykket trillebår og en spade. Denne spaden finnes i dag på Vest-Agder-museet.
Onsdag 25. april kl 19:00 inviteres det til idemyldringsmøte på Grovane stasjon, Setesdalsbanen. Tema er et fremtidig Carl Abraham Pihl-musem / jernbanesenter.
Arbeidet med gjenstandsregistreringen på Setesdalsbanen foregår jevnt og trutt, og en dag i mars var det tid for nytt magasinbesøk for å jobbe med gjenstandene på stedet.
Tradisjonen tro inviterer Setesdalsbanen skoler og barnehager til hyggelig tur med damptog. I 2018 blir det tirsdag 12. juni, onsdag 13. juni og torsdag 14. juni, og to avganger hver dag.
Mens vi venter på sesongstart mimrer vi tilbake til sommeren og en herlig tur med Setesdalsbanen. Se videoen som Visit Sørlandet har laget om oss.
I slutten av februar og begynnelsen av mars 1924 herjet det et veldig uvær over Sør-Norge. På kort tid kom det ned store snømengder og i tillegg til sterk kulde.
Denne historien om Juletoget på Setesdalsbanen, er hentet fra boken «Fra gamp til damp» som ble utgitt i forbindelse med 100 års jubileet til Setesdalsbanen. Historien handler om den vinteren toget mellom Byglandsfjord og Kristiansand ble stående fast i snøen på selveste julaften.
På Setesdalsbanen står det en vognkasse fra 1884. En gang i tiden kjørte den som kombinert sitte- og sovevogn på Rørosbanen. Etter mange år i trafikk, ble den befridd fra hjul og boggier og plassert ute i terrenget som hytte ved Garli. Tilværelsen som hytte hadde den i flere tiår, før den tidlig på 1980-tallet ble flyttet til Setesdalsbanen.