DS Hestmanden har ikke gått for egen maskin siden hun gikk i opplag i 1964 men skal kunne seile igjen i løpet av 2016. I forrige uke ble skipet satt i dokk, og i dag begynner arbeidet med å få på plass propell og aksling.
Propellen som er laget i støpejern og veier ca 900 kg, var ikke i veldig god stand, og måtte sendes avgårde til Hirtshals i Danmark for noen justeringer. Den ble sandblåst først, og da ble en ganske betydelig sprekk i et av bladene avdekket. Sprekken er nå behørig sveiset. Det viste seg også at propellen ikke var helt i balanse. To av de fire propellbladene var noen cm lenger enn de to andre, og disse ble justert og propellen nøyaktig avbalansert og vi regner med at den skal fungere perfekt uten å skape unødvendige vibrasjoner i båten.
Til sist ble propellen påført en vakker og skinnende blå «coating», altså en solid maling som skal beskytte herligheten mot groe og tæring, før den ble sendt tilbake til Bredalsholmen.
Så idag, altså mandag 6. juni 2016, starter arbeidet med å montere propell og aksling på skipet. Først må det provosoriske lokket som har tettet hullet fjernes. Så må det bores opp nytt hull inn til maskinen, og i dette hullet vil det bli montert en hylse av tre som ved hjelp av tjukt smørefett, såkalt «grease», vil sørge for at akslingen sviver med så lite friksjon som mulig, samtidig som det forhindrer vann å trenge inn. Å etterfylle grease i hylsen er en del av det daglige vedlikeholdet på de fleste båter.