Prisvinnere Plastikk 2024 veteranbåtregatta i Odderøya museumshavn

Sol og god stemning under Plastikk 2024 i museumshavna på Odderøya, Kristiansand.
Plastikk 2024 i museumshavna på Odderøya, Kristiansand.

Søndag 25. august arrangerte Vest-Agder-museet og Odderøya museumshavn «Plastikk 2024», museumsregatta for klassiske norske plastbåter. Det er 13 år siden regattaen ble arrangert for første gang.

I år var det nesten 30 påmeldte båter og de fleste kjørte regatta. I tillegg ble flere båter stilt ut både på land og på vann. På området til Odderøya museumshavn var det en rekke aktiviteter og utstillere, alt fra modellbåter til gamle påhengsmotorer og demonstrasjon av spleising av tau. Bragdøya Kystlag og Kristiansand Orlogsforening var to av utstillerne som var med på å lage aktiviteter.

Over 1200 mennesker var innom museumshavna denne søndagen. Takk til alle som kom!

Prisvinnere Plastikk 2024

Juryen er Carl Petter Swensson og Jan Adalberon. For ordens skyld, Jans båter stiller utenfor konkurransen.

Kommentar fra juryen:

Det gleder oss å se litt større båter i år, både en 32-for Marex og Draco 23SC

Selv om regattaen heter Plastikk er det hyggelig å se aluminiumsbåter her, de var en del av den tidlige historien før plasten tok helt over.

Vi hadde håpet å se noen seilbåter. Det er mye klassisk plastseil. Oksø 32 fra Kristiansand og alle Linges, Lærling, Yngling, Soling, Gambling og flere. Og Killing som er en favoritt for meg, en båt av Sigurd F. Herbern, ikke Linge.

Men dette var året for «kjøleskap» på hekken av båtene. Aldri har vi sett så mange «kjøleskapsmotorer», altså Chrysler, på en gang siden 70-tallet..

Det er to kategorier, beste originallåt og beste restaurering. Det er av og til litt vanskelig å skille de to kategoriene, men juryen gjør en skjønnsom vurdering.

I original kategorien tar vi hensyn til om båten er holdt nær godt vedlikeholdt original stand. Original motor og utstyrte er viktig

I beste restaurering er endringer og modifikasjoner fra original stand tillatt.

Vinner beste originalbåt:

Vinneren er stor, 32 fot lang og vennlig. Marex 32 Friendship fra 1979. Original motor og utstyr. Og jaggu original lukt om bord også. Gratulerer til eier Svein Eikeland.

Marex Frienship 32 (1979) i Odderøya museumshavn.
Marex Frienship 32 (1979).

I original klassen får også disse båtene hederlig omtale:

• Fjordwing 19 HT.
  • With 12 med klassisk West Bend/Chrysler motor.
  • Fjordling 17 HT.
  • Den gule fare, Clipper 21.
  • Ancas Sea King av samme modell som kronprins Harald fikk må også nevnes.

Vinner beste restaurering:

Vinner av best restaurert går til båten med de største «kjøleskapene», den røde Fjordwing SSP 19 (1976) med 2 stk. Chrysler 140 hk. Gratulerer. Båten er eid av Torleif Nordmyr og bygget av Ernst Lillemoen.

Båten Fjord Fjordwing 19, 1976 med 2 stk Chrysler 140 hk.
Fjordwing 19 (1976) med 2 stk. Chrysler 140 hk.
jordwing 19, 1976 med 2 stk Chrysler 140 hk.
2 stk. Chrysler 140 hk sparker godt fra seg!

I restaurert klassen er det variasjon fra båter som er fornyet og modernisert til ombygd galskap. Vi nevner:

• En pen Nordkapp 14,5 speed, litt sjeldnere enn storebror på 16 fot.
  • Fjordlingene er alltid til stede, velholdte og overmotoriserte. Men rekorden for overmotorisering går til Herwa Quick på 12,5 fot som er 7 ganger overmotorisert i forhold til det DnV i sin tid godkjente. 175hk på en Quick kvalifiserer bare til galskap…

Tusen takk til juryen for arbeidet.

Publikumsprisen:

Som i fjor: Skibsplast 15 (ca 1960) med Mercury 1960 Merc700 E1. Båten er eid av Jan Adalberon. Jan Strand har stått for restaurering av båten, mens Jan Adalberon har restaurert motoren. Både båt og motor var i elendig forfatning når de begynte restaureringen – og nå er den et klenodium for alle båtinteresserte. Båten var utstilt på land i 2024.

Skibsplast Seamaster 15 Plastikk 2018. Foto Arve Lindvig
Skibsplast Seamaster 15 fra Plastikk 2018. Foto Arve Lindvig.

Runner-ups publikumsprisen:

2. plass: Ancas Sea King 16 (ca. 1963). Eier: Rune Drange.
3. plass: Fjord Fjordwing 19 (1976). Eier: Torleif Nordmyr

(Vinner blant publikum er trukket, og gavekort på tre kilo reker levert).

Se video fra Plastikk 2024

Noen bilder fra Plastikk 2024

Plastikk 2024 - veteranbåtregatta Odderøya Kristiansand -
Plastikk 2024 i Odderøya museumshavn.
Plastikk 2024.
Plastikk 2024. Foto: Mathilde Berger Nordstrand.