Vi hører stadig om bildemanipulasjon i media. Ved hjelp av Photoshop kan fotomodeller og andre få forbedret sitt utseende, fjernet urenheter i hud, få slankere midje på bilder etc. ved hjelp av datateknologi. For hundre år siden måtte slike kosmetiske utfordringer takles på annet vis.
Tekst: Arve Lindvig
Under gjennomgang av en serie med glassplatenegativer etter fotograf Anna Halling i Mandal. (født 19. september 1874 i Mandal, død 1948) finnes flere eksempler på retusj med tanke på å forbedre utseendet på personer som ble fotografert. Den tidens sort-hvitt film hadde en tendens til å gjengi hudtoner litt for mørkt. På samme tid var det slett ingen fordel å være brun! Et blekt ansikt kunne være et tegn på at man tilhørte en gruppe som slett ikke trengte å jobbe ute i sol og vind.
Fotografene begynte derfor å bearbeide negativene for å lysne hudtonene i ansiktene. Med blyant kunne de forsiktig legge et tynt lag med grafitt på ansiktspartier for å lysne dem.
Teknikken kommer tydelig frem på en del av Hallings bilder. Så kan vi i ettertid ha våre meninger om vi synes at bildene ble bedre av det….
Ved første øyekast ser det ferdige bildet ganske normalt ut.
Når negativet betraktes mot en lyskilde ser også det vanlig ut.
Forstørrer man opp detaljer i bildet (negativet) ser man tydeligere den retusj-jobben som er gjort.
Og med spesialbelysning kommer alle de små blyant-strekene enda tydeligere frem.
Så kan vi i dag ha våre egne meninger om vi ville ha benyttet samme metode i dag.
Eller om vi ville ha latt negativet være uberørt, og latt hudtonene blitt sånn som her på hendene…