Gamal byggjeskikk i Eiken sokn – boklansering

15. november kl 18:00-20:00
Boka Gamal byggjeskikk i Eiken sokn 2024.
Gamal byggjeskikk i Eiken sokn 2024. Forsidefoto: Lasse Norlemann Mathiesen.

Boken «Gamal byggjeskikk i Eiken sokn» av Torfinn Normann Hageland handler om gammel byggeskikk i Eiken sokn i Hægebostad kommune.

Bygningsarven gjenspeiler lokalhistorie og samfunnsutvikling, og er ett av Vest-Agder-museets satsingsområder. I 2019 ble museet kontaktet av Hægebostad kommune angående en del papirer på rådhuset. Ved gjennomgangen oppdaget avdelingsleder på Tingvatn fornminnepark Katja Regevik et upublisert manus om byggeskikken i Eiken, skrevet av Torfinn Hageland. Hageland er i dag kjent for mange som en viktig og dyktig lokalhistoriker som har gitt ut mange bøker.

Boken som blir lansert nå er den første han skrev, men har aldri ble gitt ut – før nå.

Boka er i hovedsak gitt ut slik manuset forelå på 1980-tallet, med noen mindre justeringer i språk og med en oppdatert layout. Vest-Agder-museet er svært glade for muligheten til å gi ut boka og takker Torfinn Hageland for et godt samarbeid.

Boka bygger mest på Gisle Midttun: «Gardar, hus og husbunad» i «Norske bygder», Vest- Agder II, s. 24-58, og bilder og tegninger fra Vest-Agder II (John Griegs forlag, Bergen, 1925).

Dette er viktig dokumentasjon av byggeskikk, og boken er spesielt interessant for dem som interesserer seg i hvordan bygningene så ut i 1700- og 1800-tallet. Mange av bygningene er nå borte, men heldigvis ble der gjort dokumentasjonsarbeid mens bygningene ennå sto. Dette har Hageland bidratt til å sette i system, og bidratt med sin kunnskap. Ikke minst har han dokumentert lokale navn på de ulike delene husene ble bygget av.

Dette er ikke en bruksanvisning for dem som vil lafte sitt eget hus, men kanskje det er til inspirasjon for de som vil se på de opprinnelige husene. Her er det mye inspirasjon å hente også til den som planlegger nybygg.

Boklansering 15. november kl. 18.00 på Tingvatn fornminnepark.

Boken «Veier i Hægebostad» kommer også i ny utgave og lanserest samme dag. Dette utgis av Hægebostad sogelag og Eiken sogelag.

Mer info kommer.

Uthusan i Ruste på Nøkland, bnr. 3. Foto Gisle Midttun, Norsk Folkemuseum, 1922, nr. L 5553, Hægebostad biletarkiv nr. 1988-157.
Teikning og grunnplan av «setehusan» på Storåkran på Øvre Bryggjesåk, bnr. 7. (Teikning Halvor Vreim, Norsk Folkemuseum, 1922).