Forsvaret av Kristiansandsfjorden gjennom 100 år – Foredrag i Odderøya museumshavn

Kristiansand er en av Norges største havnebyer og har en sentral plassering ved Skagerrak. Området har gjennom historien vært tillagt betydelig militærstrategisk verdi.

I dette foredraget rettes fokus mot forsvarsverkene som ble bygget ved innløpet til Kristiansand, fra slutten av 1800-tallet og fram til årtusenskiftet. Denne perioden omfattet unionsoppløsning, to verdenskriger og kald krig.

Det blir en gjennomgang av de ulike anleggene og deres historiske kontekst, og det vises historiske bilder. Mange av disse militære kulturminnene er i dag svært spennende turmål.

Foredragsholder Endre Wrånes er konservator NMF ved Vest-Agder-museet og har skrevet flere bøker om emnet. Se bøkene i vår nettbutikk.

Når: Torsdag 31. oktober 2024 kl. 19 i Odderøya museumshavn, Nodeviga, Kristiansand.
Dørene åpner kl. 18.30.
Billetter kr. 50,- (gratis med Vest-Agder-museets årskort)

Praktisk info: Det er ikke parkering i Nodeviga. Vi anbefaler å bruker Kildens parkeringshus som ligger en 5 minutters spasertur unna.

Haubitsbatteriet på toppen av Odderøya. Foto: Vest-Agder-museet.

Arrangementet er del av foredragsrekken «Historier i et museum», og finner sted i Odderøya museumshavn.

I denne foredragsserien inviterer vi til spennende foredrag knyttet til Kristiansand og Sørlandet.

Bøker om krigshistorie

Endre Wrånes har skrevet flere bøker om forsvarsanleggene i Agder. Se bøkene i vår nettbutikk.

Boka Tysk invasjonsforsvar på Agder 1940-1945.