Setesdalsbanen er 50 år!
Velkommen til feiring av at det er 50 år siden Setesdalsbanen ble museumsjernbane, søndag 22. juni 2014.
Velkommen til feiring av at det er 50 år siden Setesdalsbanen ble museumsjernbane, søndag 22. juni 2014.
Gjennom registreringsarbeidet i museet får vi ikke bare informasjon om malerienes fysiske tilstand. Blindramme, trepanel, grundering og lerret vil også ofte kunne si noe om den spennende historien rundt et kunstverk.
Alle malerier begynner en endring fra det øyeblikket kunstner er ferdige med dem. Påvirkningen på kunstverket gjennom naturlig aldring, temperatur, luftfuktighet, skader, ønsket og uønsket behandling er alle faktorer som er med på å påvirke kunstverket og dets uttrykk.
I mange malerier er malingslaget beskyttet og fargene gitt en annen dybde og klarhet gjennom påføringen av lag med ferniss.
Malingslagene er satt sammen av fargede pigmenter blandet med bindemiddel som egg eller olje. Disse kan variere mye i tykkelse og kompleksitet fra tynne og transparente til tykke, opake og teksturerte penselstrøk (impasto).
Tre og lerret er i utgangspunktet uegnet for å males på direkte siden de er for røffe og absorberer meget godt.
Søndag 15. juni inviterer Vest-Agder-museet sammen med Agder naturmuseum og botaniske hage til felles sesongåpning. Stedet er Gimle Gård, og temaet er 1814.
Denne uka monterer vi sommerutstilling på Sjølingstad Uldvarefabrik. Utstillere i sommer er designtrioen HAiK som har laget klar med stoffer fra blant annet museumsfabrikken. Deler av kolleksjonen deres er inspirert av gammelt arbeidstøy brukt av tidligere arbeidere på Sjølingstad Uldvarefabrik. Dette blir spennende.
Dersom Grunnloven hadde blitt laget i dag, hadde kanskje §2 blitt noe slikt som: «Romfolk har ikke adgang til riket»?