Foredrag Flekkefjord museum av Arne Eilertsen (92): «Vi må aldri glemme – viktigere enn noen gang”

08. oktober kl 00:00-20:30
Flekkefjord museums inngang.

Foredrag på Flekkefjord museum med tidsvitnet Arne Eilertsen (92) som er den yngste som har vært arrestert og fengslet på Arkivet.

Tirsdag 8. oktober kl. 19 holder Arne Eilertsen foredraget «Vi må aldri glemme – viktigere enn noen gang”, et foredrag om hans historie, Auschwitz og Aktive Fredsreiser.

Dørene åpner kl. 18.
Billett kr. 100,- (gratis med årskort)

Arne Eilertsen (92) har vært og er fremdeles aktiv i Hvite Busser og Aktive Fredsreiser.

Arne var 8 år da krigen begynte og han var 13 år ved frigjøringen.

Han ble fengslet i tre dager i Arkivet i Kristiansand på grunn av to anmeldelser for mattyveri fra nazistene og oppdagelse av et transittsted for de som måtte rømme til Sverige under krigen. Han ble arrestert fordi han sa ikke ifra om funnet til nazistene.

Mens Arne var den yngste fange i Arkivet, ble faren hans torturert i fire forskjellige konsentrasjonsleirer (også i Arkivet).

Arne Eilertsen jobber nå gratis for Arkivet som et tidsvitne og historiker. Han spilte også en sentral rolle av oppbyggingen av Arkivet som et historisk sted.

Arkivets historie

I 1935 åpnet et tidsmoderne statsarkiv i huset i Kristiansand. Under andre verdenskrig ble det kjent som «torturens høyborg» gjennom nesten 3,5 år som hovedkvarter for Gestapo. I dag er det et freds- og menneskerettighetssenter. Les mer på arkivet.no.