Vevdag på Sjølingstad Uldvarefabrik

21. september kl 11:00-15:00 | den levende museumsfabrikken
Bildet viser to bøker. Sigruns plass og Vevd fargeglede

Lørdag 21. september kl. 11-15 arrangerer vi Vevdag her på Sjølingstad Uldvarefabrik. Det blir foredrag og bokpresentasjoner ved Silje Espeland Johannessen og Nanne Støhlmacher, utstilling av gamle sengetepper, kafe og omvisning i veveriet på den levende museumsfabrikken.

Før sommeren ble det utgitt to spennende kulturhistoriske bøker. Silje Espeland Johannessen har skrevet boka Sigruns plass. En biografi om Sigrun Skar. Nanne Støhlmacher har skrevet boka Vevd fargeglede – sengetepper i Vest-Agder. Begge forfatterne vil fortelle om bøkene sine. Silje Espeland Johannessen forteller om ildsjelen, tradisjonsbæreren og kulturarbeideren Sigrun Skar. Nanne Støhlmacker forteller om teppetradisjoner i Vest-Agder.

Vi åpner dørene kl. 11.

Program:
11.25 Velkommen
11.30 Silje Espeland Johannessen forteller om ildsjelen Sigrun Skar som var helt sentral i folkedraktdokumentasjon og bunadsarbeid i Vest-Agder i perioden 1910-1960.
12.15 Pause
12.30 Nanne Støhlmacher presenterer boka Vevd Fargeglede. Boka inneholder fortellinger om arbeidet, teknikker og tradisjonen knyttet til de fargerike, vevde åklærne fra Vest-Agder i perioden 1600- til 1900-tallet.
13.15 Pause
14.00 Omvisning i veveriet på Sjølingstad Uldvarefabrik med Trine Eikaas.

Forfatterne vil selge og signere bøkene sine. Det er åpen kafe og museumsbutikk, utstilling av tepper og Vest-Agder-bunaden.

Pris: 120 kroner for voksne. Gratis med årskort. Kaffe/te er inkludert.