Kongens elskerinne – Cassandra Bondes turbulente liv

Kongens elskerinne - Cassandra Bondes turbulente liv forside bok.

På midten av 1700-tallet opplevde en norsk offisersdatter, prostituert og alenemor å bli elskerinnen til kongen av Danmark-Norge. Navnet hennes var Cassandra Bonde. Etter perioden i København flyttet Cassandra Bonde til Kristiansand.

Boken er tilgjengelig i Vest-Agder-museets nettbutikk.

Boken kan også kjøpes på Kristiansand museum og Gimle Gård (i museenes åpningstider) samt hos lokale bokhandlere i Kristiansand (Norli Berges og Norli Markens gate).

Om Kongens elskerinne – Cassandra Bondes turbulente liv

Etter perioden som «maitresse» i København ble Cassandra Bonde embetsmannsfrue i Kristiansand i et ekteskap med dramatikk. Under hennes tid i København ble det malt et portrett av Cassandra. Portrettet ble senere en del av den store malerisamlingen eid av Bernt Holm, en av Kristiansands rikeste menn og eier av Gimle Gård.

I denne boken går forfatter Roger Tronstad i dybden i Cassandras dramatiske liv og bruker arkivkilder for å følge hennes ferd fra fødebyen Halden, til armod og velstand i København, og til et dramatisk ekteskap i Kristiansand som til slutt endte med skilsmisseprosess.

Cassandras historie er lite kjent, til tross for at hun levde et ytterst uvanlig liv. Dette er ikke en biografi i vanlig forstand, men heller et ønske om å sette sammen de spredte kildene for å fortelle historien til en kvinne som opplevde noe veldig få fikk oppleve, nemlig å leve tett på den dansk-norske kongen i flere år.

Blant de mange biografiene og bøkene om konger og kongehus er eventuelle elskerinner ofte nevnt i forbifarten, om i det hele tatt. I denne boken er det elskerinnen, og ikke kongen som er hovedpersonen.

Kongens elskerinne - Cassandra Bondes turbulente liv forside bok.

Boklansering

Boken lanseres lørdag 15. juni 2024, klokken 17:00 på Gimle Gård.

Kongens elskerinne - Cassandra Bondes turbulente liv - Boklansering 2024.