Sommeråpent i Odderøya museumshavn

30. juni kl 00:00 - 18. august kl 16:00 | Nodeviga
Odderøya museumshavn

Velkommen til sommerparadiset Odderøya museumshavn. I museumshavna har vi maritime aktiviteter for hele familien. Vi har åpent fra 23. juni til 18. august 2024 hver dag fra kl. 11-16.

Aktiviteter for barna

Kom og opplev vårt saltvannsakvarium. Her kan du lære om blant annet ulike småfisk, kråkeboller, strandkrabber og sjøstjerner- og til og med selv få ta dem opp og holde dem! I uteområdet er det mange aktiviteter for barna (lage krabbesnøre og barkebåt, lære nyttige knuter og knop, låne fiskestang og hov) og en sandkasse.

Robåtene som du kan låne (inkludert i billetten) er et populært tilbud.

Odderøya museumshavn Kristiansand.

Rett ved museumsområdet er det en liten strand hvor du kan fange krabber- eller kanskje ta deg en dukkert?

Kafe og museumsbutikk på Odderøya

Vi har en kafe og museumsbutikk hvor du kan kjøpe maritime effekter og strandutstyr til barna. I kafeen selger vi vafler, is, kaffe og brus.

Åpningstider 2024:
23.06-18.08 – alle dager fra kl. 11-16.

Inngangspriser:
Voksen/barn kr. 50,-
Materialpakker til aktiviteter kr. 50,- per stk.

Inkludert i billetten er lån av robåter, aktiviteter og plastbåtutstillingen inne og ute.

SUP utleie

SUP-brett (Stand Up Paddle Board) er en flott måte å få sett havna rundt Odderøya og Kristiansand. Brettene kan leies i våre åpningstider. Vi anbefaler å forhåndsbooke SUP brettene. Se priser og kontaktinfo.

SUP-brett i Odderøya museumshavn
SUP-brett i Odderøya museumshavn – Foto Elida Åsland.

Båtutstillinger

Inne i museet er det en plastbåtutstilling med ikoniske båter fra 1950-70- tallet som reflekterer plastbåtindustriens store betydning på Sørlandet. Her kan du fordype deg i historie om produksjonen av båtene og oppleve kjære sommerminner gjennom tidstypiske gjenstander.

Ute i havna ligger det flere flotte plastbåter fra den samme tidsperioden og nydelige trebåter utlånt av Bragdøya kystlag.

Plastbåtutstilling Nodeviga Odderøya museumshavn
Plastbåtutstilling i Nodeviga, Odderøya museumshavn.

Containerutstilling i museumshavna

Sommeren 2024 kan du se en midlertidig utstilling i Nodeviga. Fire containere er sveiset sammen og inni vil vi presentere noen smakebiter på historier som kommer i Vest-Agder-museets nye museumsbygg på Odderøya.

Utsiden av containeren viser et stort bilde av Kristiansands vestre havn med 6 seilskuter. Utstillingen er åpen i museumshavnas åpningstider.

Badstu i Nodeviga

Blaud badstu i Nodeviga, Kristiansand er en av Norges sydligste flytende badstuer. Flytende badstue er et nordisk konsept som tar for seg kombinasjonen av den varme badstuopplevelsen etterfulgt av et iskaldt bad i havet.

På blaud.no kan du bestille hele badstuen for deg selv, eller treffe andre i fellesbadstu.

(Vi gjør oppmerksom på at badstuen ikke blir driftet av museet, kontakt Blaud ved spørsmål)

Les mer om Odderøya museumshavn

Familieaktiviteter på Odderøya i Kristiansand